Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg

Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg
Vermoeid na de vakantie? Ga terug naar jouw slaaproutine

Vermoeid na de vakantie? Ga terug naar jouw slaaproutine

Na een lange en welverdiende vakantie, vol met late nachten en luie ochtenden, kan het wel eens zwaar zijn om terug aan het dagelijkse leven te beginnen. Jouw planning overhoop gooien en geen routines meer hebben geeft een bevrijdend gevoel. Maar geef toe: we zijn allemaal gewoontedieren en als de wekker afgaat na een lange vakantie, dan voelen we het wel. Wat kan je eraan doen? Volg deze stappen om de eerste maandag na de vakantie een beetje draaglijker te maken.

1. Denk vooruit om een vakantie dipje te vermijden

In tegenstelling tot wat je zou denken zijn vakanties niet de ideale periode om gemiste slaap in te halen. Het uitslapen, namiddagdutjes en late nachten halen je ritme door elkaar en maken het moeilijk om je opnieuw aan te passen aan jouw dagelijkse routine. Daarom is het te laat om je interne klok op de eerste werkdag te gaan resetten. Je moet hier al enkele dagen op voorhand mee beginnen. Dit doe je door te gaan slapen op hetzelfde tijdstip als je anders zou doen op een werkdag. Zaterdagochtend zet je de wekker dan op het uur dat je wakker wordt op een werkdag. Tegen dat het maandag is, zal je veel gemakkelijker kunnen opstaan.

2. Gebruik licht en donker om je interne klok te resetten

Het grote contrast tussen een heldere dag en een donkere nacht helpt je terug in je natuurlijk ritme te geraken. ’s Ochtends brengt licht jouw lichaam in “ontwaakmodus”. ’s Nachts geeft het donker het signaal om naar dromenland te vertrekken. Als je naar buiten gaat, is het licht veel feller dus zorg er zeker voor dat je in de ochtend een frisse neus haalt om je interne klok een boost te geven. In de avond ben je best wat voorzichter met kunstmatig licht, zeker dat van elektronische apparaten. Zet de tv en tablet uit, ten laatste een uur voor je naar bed gaat.

Lees meer over blauw licht.

3. Gebruik snooze knop niet

Als je alarm afgaat, voel je misschien een drang om op de snooze knop te duwen voor die paar minuten extra slaap. Maar doe dit niet! Die tweede keer wakker worden helpt jou niet om je uitgerust te voelen. Zet je alarm gewoon op het uur waarop je moet opstaan.  Doe de gordijnen open en laat de zon binnen om jouw hersenen te laten weten dat het ochtend is.

Lees meer over snoozing.  

Geef ook niet toe aan de verleiding om een dutje te doen in de namiddag. Doe je best om je routine te blijven volgen en volg je normale slaapritme. Door dit te doen zal je jouw interne klok terug kunnen aanpassen.

4. Plan je maaltijden in

Eet je avondmaal vroeg in de avond zodat je maag geen overuren moet doen. Dit voorkomt een rommelende en opgeblazen maag. Eet je maaltijden steeds op hetzelfde tijdstip om zo een herkenbaar dagritme op te bouwen en je slaap af te stemmen.

5. Doe aan sport – maar op het juiste moment

We weten allemaal dat sporten gezond is en dat het goed is voor je nachtrust. Niets voelt beter dan verdiende rust wanneer je een hele dag actief bent geweest. Echter kan een sportsessie laat op de avond het moeilijker maken om in slaap te vallen.

6. Bedot je klok

Maak je geen zorgen als je vrijdagavond niet op tijd in je bed bent geraakt. Probeer het nog eens op zaterdag. Als dat ook niet lukt is zondag je laatste kans. Zorg er zeker voor dat je in bed ligt, voor het uur waarop je tijdens de vakantie ging slapen. Zo kan je jouw lichaam voorbereiden om vroeger op te staan. Het gebrek aan routine tijdens de vakantie geeft een gelijkaardig effect als een jetlag dus geen wonder dat het al eens moeilijk kan zijn op weer vroeg op te staan.

Bronnen

https://www.healthline.com/health/healthy-sleep/how-to-fix-sleep-schedule
https://www.sleepfoundation.org/articles/working-new-hours-how-reset-your-sleep-routine

 

Ontdek meer

Tips voor een betere nachtrust tijdens de zomer

5 slaaphoudingen die iets vertellen over uw persoonlijkheid

5 tips om beter wakker te worden

De voordelen van een verzwaard dekbed

Vind jouw lokale JYSK winkel

Krijg advies en hulp van onze JYSK medewerkers en ontdek ons uitgebreide assortiment in de winkel.