Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg

Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg
Vrouw slapend in bed die reikt naar haar alarmklok

Terug van vakantie? Keer terug naar jouw slaaproutine

De zomerzon begint langzaam te vervagen, en de dagen van zorgeloze vakantieavonturen maken plaats voor de realiteit van het dagelijkse leven. Het is een bekend fenomeen waar velen van ons mee te maken krijgen: de vakantiedip. Na weken van ontspanning, reizen en laat opblijven, kan het moeilijk zijn om weer in het ritme te komen. Vooral je slaaproutine lijkt te lijden onder deze overgang. Maar geen zorgen, in deze blog gaan we dieper in op hoe je het beste kunt omgaan met een vakantiedip en hoe je je dagelijkse slaaproutine weer op de rails kunt krijgen.

1. Reset je biologische klok nog tijdens je vakantie 

In tegenstelling tot wat je zou denken zijn vakanties niet de ideale periode om gemiste slaap in te halen. Het uitslapen, namiddagdutjes en late nachten halen je ritme door elkaar en maken het moeilijk om je opnieuw aan te passen aan jouw dagelijkse routine. Het is daarom te laat om je biologische klok op de eerste werkdag te gaan resetten. Je zou best hier al enkele dagen op voorhand mee beginnen. Dit doe je door te gaan slapen op hetzelfde tijdstip als je anders zou doen op een werkdag. Je zal merken dat je op de ochtend van je eerste werkdag je veel gemakkelijker kunt opstaan.

2. Vermijd schermen voor het slapengaan 

Deze tip kan je best elke dag voor het slapengaan toepassen, maar ze is zeker van belang als je opnieuw makkelijker in jouw ritme wil komen. Het blauwe licht van smartphones, tablets en computers kan de productie van melatonine verstoren, het hormoon dat je slaperig maakt. Probeer minstens een uur voordat je naar bed gaat schermen te vermijden. 

3. Beweeg voldoende doorheen de dag 

Regelmatige lichaamsbeweging kan je helpen om beter te slapen, maar vermijd intensieve trainingen vlak voor het slapengaan.

4. Creeër een ontspannende bedtijdroutine 

Neem de tijd om te ontspannen voordat je gaat slapen. Luister naar rustgevende muziek of lees een boek. Gebruik een nachtlampje om voldoende licht te hebben tijdens het lezen in een donkere slaapkamer. Deze combinatie zal je lichaam rustig aan voorbereiden op de nacht. 

Een absolute must voor naast je bed is een nachtkastje. Het is altijd praktisch om spullen makkelijk weg te leggen, zeker als je bijna in slaap dommelt. 

5. Zorg voor een comfortabele slaapomgeving 

Maak je slaapkamer donker, stil en koel. Een comfortabele slaapomgeving bevordert een goede nachtrust. Om nacht- en ochtendlicht te beperken in jouw slaapkamer, kun je best verduisterende gordijnen of rolgordijnen gebruiken. 

6. Neem rustig de tijd om te ontwaken 

Als je alarm afgaat, voel je misschien een drang om op de snooze knop te duwen voor die paar minuten extra slaap. Maar doe dit niet! Die tweede keer wakker worden helpt jou niet om je uitgerust te voelen. Zet je alarm gewoon op het uur waarop je moet opstaan. Doe de gordijnen open en laat de zon binnen om jouw hersenen te laten weten dat het ochtend isIn de ochtend brengt licht jouw lichaam in ontwaakmodus. Om de dag helemaal met een boost te beginnen, kan je best naar buiten gaan en een frisse neus halen. Het fellere licht buiten zal dit proces versnellen en je meer energie geven. 

7. Wees geduldig 

Het kost tijd voor je lichaam om zich aan te passen aan een nieuwe routine. Wees geduldig met jezelf en verwacht niet dat je meteen weer perfect slaapt.

Ontdek meer

Welk dekbed kies je? De ultieme gids

Welk dekbed kies je? De ultieme gids

Verkoelende slaaptips en producten voor zwoele zomernachten

Verkoelende slaaptips en producten voor zwoele zomernachten

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Hoe verander je je slaaphouding?

Hoe verander je je slaaphouding?