Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg

Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg
Slapen in een lawaaierige omgeving

Slapen in een lawaaierige omgeving

Druppel na druppel.. Het was u overdag nog niet opgevallen, maar nu u probeert te slapen is het geluid van de druppende kraan vreselijk luid. Als dit u bekend voor komt, weet u dat geluiden een groot effect hebben op het vatten van slaap. Uw vermogen om in slaap te blijven wordt ook beïnvloed door geluid, bijvoorbeeld wanneer u plots wakker schrikt en er achter komt dat die ‘onweersbui’ in werkelijkheid het gesnurk van uw partner is.

We reageren allemaal anders op verschillende soorten geluid. Waar het geluid van verkeer voor mensen uit de stad geen probleem is, kan het geluid van lopende motoren en claxons iemand uit het platteland flink wakker houden. Ongebruikelijke geluiden, zoals een feestje bij de buren, zal de meeste mensen wakker houden. Gelukkig geldt hetzelfde voor het geluid van een rookmelder, deze haalt u zelfs uit uw diepste slaap.

Aan de andere kant kan stilte er juist bij sommige mensen voor zorgen dat ze moeilijk in slaap komen. Als u gewend bent aan kalme geluiden, bijvoorbeeld een gesprek in de verte, kan u er daadwerkelijk wakker van liggen als u deze geluiden moet missen.

Dus het type geluid en de intensiteit ervan zijn belangrijk, maar net zo belangrijk is iemands persoonlijke voorkeur. Geluid is doorgaans het meest verstorend als u net wilt gaan slapen en tijdens bepaalde periodes in de slaap, zoals tijdens de lichte slaap. Hier zijn 4 geluidsabsorberende tips voor de slapelozen onder ons: 
 

1. Houd lawaai uit uw slaapkamer

Houd uw ramen gesloten voor zo min mogelijk lawaai van buitenaf. Leg een tapijt op de vloer en zorg dat er gordijnen voor de ramen hangen. Dit verzacht alle geluiden die de kamer inkomen. Zorg er daarnaast ook voor dat alle elektronica is uitgeschakeld voordat u gaat slapen, zodat deze u niet wakker kunnen piepen of trillen. 
 

2. Luister naar kalmerende geluiden of 'white noise'

Als u niets kunt doen aan het lawaai in uw slaapkamer, gebruik dan oordoppen. Deze zijn betaalbaar en u went er gauw aan. Zorg er voor dat u zachte en flexibele oordoppen heeft, deze dempen de geluiden om u heen en zorgen er voor dat u rustig in slaap kunt vallen.

Als dit niet helpt, probeer het dan eens met een app die ‘white noise’ (in het Nederlands ‘witte ruis’) afspeelt voor het slapen. Witte ruis kan u helpen om geluiden om u heen te blokkeren en het verzachtende geluid kan u helpen om in slaap te vallen. Dus stop die oordoppen maar in, open de app en laat het statische verzachtende geluid u wegvoeren naar dromenland.

Als witte ruis niets voor u is, dan kan u ook nog wat meer bekende geluiden gebruiken. Denk hierbij aan het geluid van golven in de zee, regen die zachtjes tegen het raam tikt of de wind die door de bladeren waait. Ook hier zijn verschillende apps voor die deze rustige geluiden afspelen, waarmee u heerlijk in slaap kunt vallen.

3. Probeer u niet teveel te storen aan het geluid

U focussen op het geluid is misschien wel het ergste wat u kunt doen, dus doe dit vooral niet! Probeer in plaats daarvan te accepteren dat het geluid er nu eenmaal is en kies ervoor het te negeren. Als u bekend bent met mindfulness, is dit waarschijnlijk niet nieuw voor u: herken en accepteer uw gedachten, gevoelens en omgeving. 
 

4. Ontspan uw gedachten en uw lichaam

          Uw ademhaling is enorm belangrijk: focussen op het ritme van uw eigen ademhaling kan u helpen ontspannen en het kan u afleiden van lawaai om u heen. 

Ook geluiden waar u niet wakker van wordt kunnen een negatief effect hebben op uw slaap. Uw brein gaat altijd door met het registreren en verwerken van geluid. Dit kan een onbehaaglijk gevoel geven, ook als u nog niet helemaal wakker bent. Deze onderbrekingen kunnen de kwaliteit van uw slaap beïnvloeden, dus als u veel problemen ervaart met langdurig doorslapen is het verstandig om een keer met een professional te praten. Slaap lekker!


Bronnen
https://sleep.org/articles/sleep-in-noisy-environments/
https://www.ressleep.com.au/articles/having-trouble-sleeping-due-to-noise-tips

Ontdek meer

Hoe verander je je slaaphouding?

Tips voor een betere nachtrust tijdens de zomer

5 slaaphoudingen die iets vertellen over uw persoonlijkheid

5 tips om beter wakker te worden

Vind jouw lokale JYSK winkel

Krijg advies en hulp van onze JYSK medewerkers en ontdek ons uitgebreide assortiment in de winkel.