Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg

Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg
Hoeveel slaap heeft u nu echt nodig?

Hoeveel slaap heeft u nu echt nodig?

Wanneer uw partner om 6 uur 's ochtends fris en fruitig opstaat, draait u uw nog een keer om en probeert u nog een aantal uur verder te slapen. Maar wanneer uw partner 's avonds al lang in bed ligt, heeft u net voor middernacht pas het gevoel dat u langzaam vermoeider wordt. met andere woorden, u bent een avondmens en uw partner een ochtendmens. Jullie hebben min of meer dezelfde slaapbehoefte - de meeste volwassenen hebben 7 tot 9 uur slaap nodig. Maar jullie slaapritme loopt ver uiteen. 

Hoeveelheid slaap in vergelijking met leeftijd

Kent u het gezegde 'slapen als een baby'? Iemand die dat zegt heeft duidelijk nog nooit een baby gehad. De slaap van een baby is normaal gesproken namelijk verdeeld over 4 tot 9 korte dutjes welke vol zitten met geknor, gehuil en plotselinge schokjes. Pas geboren baby's kunnen tot wel 17 uur per dag slapen, dit neemt langzaam af wanneer ze ouder worden tot ze volwassen zijn, op dat moment stabiliseert het aantal uur slaap dat nodig is. De grootste verandering in het slaapritme van kinderen is het stoppen met middagdutjes. Vanaf dat moment slapen ze ongeveer 11 uur per dag tot hun tienerjaren beginnen. Tieners hebben namelijk niet veel meer slaap nodig dan volwassene, al zou u dat misschien wel denken. Hun biologische klok verandert namelijk ook, zodat ze later op de avond moe worden en dus ook later wakker worden. 

Wanneer we onze ware liefde tegen komen, passen we ons snel aan, aan de ander zijn slaapgewoonten en geniet u van het gezelschap dat langs u ligt. Maar dan, bij sommige mensen, zijn er plotseling kinderen en komt u er achter dat u de laatste jaren niet genoeg van uw slaap heeft genoten. Een slapende baby geeft namelijk niet de garantie dat u zelf ook rustig kunt slapen. U zal namelijk ook slaap verliezen omdat u het te druk heeft met naar uw lieve, stille baby te kijken. 

Wanneer kinderen ouder worden, hoeft u zich niet meer aan hun biologische ritme aan te passen. Ze staan zelf op en u hoeft ze niet langer verhaaltjes en versjes voor te lezen voor het slapen gaan. U kan eindelijk terug keren naar uw eigen, vertrouwde slaapritme. Maar na jaren van weinig slaap kan het lastig zijn om dit ritme te vinden. Met de tips onderaan deze blog hopen we u toch een beetje op weg te helpen.  

Het is een fabeltje dat u minder slaap nodig heeft wanneer u ouder wordt, dit veranderd naar een tijd namelijk niet meer. Maar toch hebben veel ouderen er last van dat ze niet goed in slaap kunnen vallen of vaker wakker worden tijdens hun slaap. Hierdoor krijgen ze minder slaap dan ze eigenlijk nodig hebben. 

Zoals gewoonlijk zijn er redelijk veel dingen waar u op kan letten om uw slaap te verbeteren. Hoe oud u ook bent, het advies blijft hetzelfde. 

Hoe zorgt u voor een goede nachtrust

  • Vermijd grote maaltijden kort voor het slapen gaan 
  • Vermijd koffie en andere cafeïne houdende dranken minimaal 4 uur voor u gaat slapen
  • Zorg dat u minimaal drie uur voor u naar bed gaat, bent gestopt met zware activiteiten zoals sporten 
  • Vermijd blauw licht van elektronische apparaten zoals uw telefoon en TV minimaal 1 uur voor u wilt slapen
  • Ga elke avond op het zelfde moment naar bed en sta rond dezelfde tijd op - ook in het weekend 
  • Creëer een rustige routine die u elke dag herhaalt voordat u gaat slapen, zo ziet uw lichaam dit na een tijdje als een signaal dat het bedtijd is

Bronnen

https://www.sleepfoundation.org/articles/teens-and-sleep
http://sleepeducation.org/news/2013/08/07/sleep-and-growing-older
https://www.sleepfoundation.org/press-release/national-sleep-foundation-recommends-new-sleep-times

Slaap lekker!
 

Ontdek meer

Hoe verander je je slaaphouding?

Tips voor een betere nachtrust tijdens de zomer

5 slaaphoudingen die iets vertellen over uw persoonlijkheid

5 tips om beter wakker te worden

Vind jouw lokale JYSK winkel

Krijg advies en hulp van onze JYSK medewerkers en ontdek ons uitgebreide assortiment in de winkel.