Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg

Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg
’s Ochtends wakker worden

5 tips om beter wakker te worden

Datum:

Categorie: Slaapkamer

Zelfs ochtendmensen kunnen zich gedesoriënteerd en suf voelen wanneer de wekker gaat. Is het voor jou altijd een strijd om ’s ochtends wakker te worden? Dit kan een negatieve invloed hebben op de hele dag en als dit probleem aanhoudt, kan het jouw gezondheid beïnvloeden. Er zijn verschillende methodes die je kan gebruiken om deze problemen te verhelpen. Methodes die het opstaan makkelijker maken. Probeer daarom eens onze 5 tips om makkelijker op te staan.
 

1. Slaapcycli en routines

Als eerste moet je erachter komen hoeveel slaap je nodig hebt. Luister hiervoor naar je eigen lichaam. Voor sommige mensen is 7,5 uur slaap genoeg, maar anderen hebben meer of juist minder slaap nodig.

Plan jouw slaap zodat je niet middenin een slaapcyclus wakker hoeft te worden. Slaapcycli duren ongeveer 90 minuten. In die periode ga je door verschillende fases: lichte slaap, diepe slaap en REM slaap. Wanneer je middenin een slaapcyclus wakker wordt, voelt u zich verward en suf. Probeer daarom om bijvoorbeeld 6 of 7,5 uur te slapen, zodat u 4 of 5 complete slaapcycli heeft gehad.

Zodra je weet hoeveel slaap uw lichaam nodig heeft, kan je een dagelijkse routine ontwikkelen. Jouw lichaam is hier namelijk dol op. Door elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en jouw wekker iedere ochtend op dezelfde tijd af te laten gaan (zelfs in het weekend), zal je merken dat je makkelijker uit bed kunt komen.

Je kan nog meer doen om jouw lichaam meer routine te geven. Begin met een ritueel voordat je naar bed gaat, een uur voordat je wil gaan slapen. Dim alle lichten, zet alle elektronische apparaten uit, neem een warm bad, lees een boek, mediteer of doe een andere activiteit die je leuk vindt en waarvan je relaxt. Dit zal ook effect hebben op het opstaan ’s ochtends.

2. 's Ochtends wakker worden

De beste manier om op te staan wanneer de wekker gaat, is om een routine te volgen. Het is beter om jouw innerlijke automatische piloot aan te zetten, dan om er heel bewust moeite voor te doen. De verleiding om te snoozen is vaak erg groot. Oh, hoe graag je nog even de ogen zou sluiten voor een paar minuten… Maar deze gefragmenteerde slaap is juist minder rustgevend en is een teken dat je eerder naar bed zou moeten gaan. Je kan die extra tijd wel gebruiken om jouw brein er langzaam aan te laten wennen dat het tijd is om op te staan.

Als het iedere ochtend een gevecht is om niet op de snooze-knop te drukken, zet jouw wekker dan aan de andere kant van de kamer, zodat je echt uit jouw bed moet komen om hem uit te zetten. Wanneer je al uit bed bent, is het makkelijker om op te blijven en te beginnen met jouw dag. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je elke dag dezelfde routine volgt.

3. Kom in beweging en ga je opfrissen

Zoals we al zeiden in punt 2: Kom in beweging zodra je opstaat. Dit stimuleert jouw hersenen en jouw lichaam. Je kan hier nog verder in gaan door ’s ochtends te gaan hardlopen of aan yoga te doen, als dit iets is wat je graag doet. Naast het feit dat je hier goed wakker van wordt, geeft het je ook een heerlijk gevoel gedurende de dag en hoef je je niet meer druk te maken over wanneer je moet gaan sporten.

Een lekkere douche kan ook een goede manier zijn om de slaperigheid van je af te schudden. Maak je niet druk, het hoeft geen koude douche te zijn om verfrissend te zijn!

4. Laat het licht binnenkomen

Als je nog steeds slaperig bent wanneer je ’s ochtends wakker wordt, open dan direct de gordijnen. Licht geeft jouw hersenen een seintje dat de dag is begonnen, zodat het de juiste signalen naar jouw lichaam stuurt. Wanneer het nog niet licht is buiten, kan je overwegen om een wekker aan te schaffen die daglicht simuleert. Deze wekkers geven geleidelijk meer en feller licht op een vooraf ingestelde tijd voordat jouw alarm afgaat, waarmee je een zonsopgang kunt nabootsen.

5. Creeër de perfecte ochtend

Waarom zou je de dag beginnen met vervelende klusjes, waardoor je een slecht gevoel krijgt? Zorg ervoor dat het eerste wat je doet ’s ochtends iets leuks is. Dit maakt het opstaan een stuk makkelijker. Dit kan bijvoorbeeld meditatie zijn, een lekkere kop koffie drinken, even naar jouw favoriete muziek luisteren of iets anders. Kies iets wat je leuk vindt en wat je lekker op weg helpt in de ochtend.

Fijne dag!

Check uw slaapscore!

Bent u benieuwd naar hoe goed u slaapt? Doe dan onze slaaptest en ontdek wat jouw slaapscore is.

Bronnen:

https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-wake-immediately-the-morning.html
https://www.rd.com/health/wellness/how-to-wake-up-in-morning/
https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-wake-immediately-the-morning.html