Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg

Winkelmand

Jouw winkelmand is leeg
slapende man en GSM op het nachtkastje

Een slaapmonitor – de voor- en nadelen

Datum:

Categorie: Slaapkamer

We worden steeds bewuster van onze eigen gezondheid, en zoals algemeen bekend, is slaap een belangrijk deel van een gezonde levensstijl. We zijn gewend om verschillende aspecten in ons leven bij te houden, zoals wat u eet in een dag of hoeveel stappen u heeft gezet in een week. Zo worden we ook steeds meer geïnteresseerd in het optimaliseren van onze slaap.

Bent u nieuwsgierig naar uw eigen slaappatroon? Dan zou u een slaaplogboek bij kunnen houden – of misschien werkt een slaapmonitor beter voor u. We hebben een aantal voor- en nadelen op een rijtje gezet voor als u er over nadenkt om een slaaptracker te gaan gebruiken.

3 redenen om een slaapmonitor te gebruiken: 

1. Snel en makkelijke informatie

Als u een slaapmonitor gebruikt, krijgt u snel een hele boel informatie over uw slaap. De informatie die u krijgt, hangt af van het apparaat dat u gebruikt, zo komt u vaak meer te weten over hoe lang u slaapt, uw slaapkwaliteit en slaaptypes.

Verschillende apparaten verzamelen verschillende informatie. Een smartphone app is bijvoorbeeld goedkoop maar deze verzamelt geen 100% vertrouwelijke data omdat de resultaten gebaseerd zijn op uw bewegingen.

2. Elimineer slechte gewoontes en creëer goede

Het bijhouden van uw slaap kan erg effectief zijn als u uw slaap wilt verbeteren. Het maakt ons bewust van onze gewoontes – goede en slechte. Als u ervoor kiest om een slaapmonitor te gebruiken, wordt u bewuster van uw slaappatronen en kan u deze zelfs veranderen.

U kan de resultaten van uw slaapmonitor gebruiken om uw slaaproutine te evalueren, hierdoor kan u bepaalde aspecten veranderen waardoor de kwaliteit van uw slaap zal verbeteren.

Wilt u meer tips over het verbeteren van uw slaaproutine? U vindt ze hier: 10 tips om sneller in slaap te vallen.

3. Het kost minder moeite dan het bijhouden van een slaaplogboek

De traditionele manier om informatie over uw slaap te verkrijgen is het bijhouden van een slaaplogboek of dagboek. Deze methode is jaren lang gebruikt en het is een effectieve manier om informatie te verzamelen over uw slaappatronen. Het probleem met een logboek is alleen dat u elke ochtend tijd vrij moet maken om het logboek in te vullen.

Tegenwoordig hebben veel van ons ’s ochtends niet meer zo veel tijd waardoor het bijhouden van een logboek geen ideale oplossing is. Een elektronische slaaptracker is dan een beter optie omdat deze automatisch informatie verzameld.

Hierdoor wordt u er van verzekerd dat u de informatie krijgt, zonder dat u er zelf tijd aan kwijt bent.

3 redenen om geen slaapmonitor te gebruiken:

1. Regelmatig gebruik

Een nacht slaap laat niet zien hoe uw slaapkwaliteit in het algemeen is. Daarvoor zal u de slaapmonitor voor een langere periode moeten gebruiken.
Na een slechte nacht hoef u zich dus zeker niet druk te maken. En is er waarschijnlijk ook niks aan de hand.

2. Misleidende veiligheid

Het gebruik van een slaapmonitor kan een misleidend gevoel van veiligheid creëren, als u volledig op de data vertrouwd. De data hangt namelijk erg af van welk middel u gebruikt om uw slaap te tracken. Zo is niet elk apparaat volledige nauwkeurig. Maak u dan ook niet te druk om de informatie die uw slaapmonitor u geeft.

Het misleidende gevoel van veiligheid kan problemen veroorzaken als u een slaapstoornis heeft die een professionelere beoordeling nodig heeft. De slaapmonitor laat u misschien zien dat er niks aan de hand is omdat het niet alle aspecten van uw slaap beoordeeld.

Daarom raden we u aan om uw gezonde verstand te gebruiken als het gaat om uw slaappatroon. Als u denkt dat u een slaapstoornis heeft, ga dan naar de dokter ook al zegt uw slaaptracker dat alles goed is.

3. Informatie overload

Tegenwoordig komt de stroom van informatie overal vandaan. We houden zo veel aspecten van ons dagelijks leven bij, maar misschien is er ook wel iets als te veel informatie? Het tracken van uw slaap kan er voor zorgen dat u overbezorgd wordt over uw slaap omdat u elke morgen geconfronteerd wordt met informatie over uw slaap.

Vergeet niet dat slaap een natuurlijk proces is. Het kan ongezond zijn als u het gevoel krijgt dat u moet presteren op dit gebied. Zolang u uitgerust wakker wordt is het waarschijnlijk niet nodig voor u om uw slaap te monitoren. 

Dus, wat zou u doen?

Een slaapmonitor kan een goede optie voor u zijn, als u graag wilt leren over uw slaappatroon. Maar houdt in gedachten dat u de informatie die u van verschillende apparaten krijgt niet te serieus neemt.

Begin bij het creëren van een goede en voor u fijne slaaproutine, welke in veel gevallen genoeg zal zijn om een gezond slaappatroon te creëren. 



Bronnen
https://www.psychcongress.com/article/pros-and-cons-sleep-tracking-devices
https://www.sleephealthfoundation.org.au/pdfs/SleepTracker-0215.pdf

Vergeet niet dat slaap een natuurlijk proces is. Het kan ongezond zijn als u het gevoel krijgt dat u moet presteren op dit gebied. Zolang u uitgerust wakker wordt is het waarschijnlijk niet nodig voor u om uw slaap te monitoren.